KB RPG#14: Jak stworzyć religię?

W podręcznikach RPG najczęściej mamy do czynienia z politeizmem i monoteizm, nieco rzadziej z animizmem. Spłycając zasady religii opierają się na tych samych, istniejących dotychczas na Ziemi, trzeba tylko odpowiednio poukładać elementy puzzle.

Monoteizm jest dla nas zrozumiały i łatwy do przełknięcia. Podręcznik powinien opisywać:
- doktryny religijne (kilka odpowiedzi kim jest, jak powstał: Bóg, Człowiek, Wszechświat + relacje pomiędzy nimi)
- wierzenia i praktyki (dzień święty, przykazania, modlitwy i pieśni),
- zhierarchizowaną organizację wiary (standard: kapłani, biskupi, przeorzy)
- plusy i minusy mechaniczne dla BG (Klątwy i Błogosławieństwa) oraz Wyzwania (testy konkretnej części składowej naszego BG)

Wszystko musi zostać otoczone spisane przystępnym językiem i opatrzone warstwą fabularną (...die nastego Danse Macabrescu  zebrało swe plony, krwiożercze bestię ziemię zbrukały...).
Rozdział "Religia" może już zaistnieć w podręczniku.

Religię oczywiście można rozwinąć, a raczej należy zgodnie z polityką wydawniczą, o dodatkowe elementy jak np.:
- mistycyzm, tu zyskujemy możliwości bezpośredniego kontaktu z Bogiem i płynące z tego profity przekładające się na mechanikę, jak telepatia czy jasnowidzenie. Czyli zdolności nadnaturalne, atuty i ułomności, czary itp.
- świętych, błogosławionych, czyli patronów realizujących specyficzne wartości zgodne z daną religią.
Musimy więc przystąpić do tworzenie Kogoś Tam od Czegoś Tam 1k10 (1-3 - Święty/a; 3-6 - Błogosławiony/a; 7-9 - Patron/ka; 0 - Niepokalany/a). Do rzeczownika dorzucamy losowo cechę lub właściwość, która dotyczy ludzi, zwierząt, roślin, rzeczy, zjawisk np. z otwartego słownika przymiotników odrzeczownikowych. Dopisanie krótkiej historyjki o Kimś Tam od Czegoś Tam, dla osoby z pewną dozą wyobraźni staje się już formalnością.

Pamiętać należy tylko by w religii panowała statyczność i zastój tj. nic się nie zmienia na przestrzeni wieków, tysiącleci ew. brak jest aktualnych tarć i konfliktów - większość z nich rozegrała się w przeszłości, którą rozpisać można w kalendarzu (kolejna szpalta).
Chwilę trzeba zastanowić się nad antagonistą naszego Boga i/lub religii. By nie komplikować sprawy, powinien stać się on od razu przeciwnikiem BG. Przykładowo Chaos, Ożywieńcy, Zło., Ultrasataniści.


Z politeizmem mogą (acz nie muszą) wiązać się już pewne problemy, bowiem musimy opracować większą ilość Bogów. Pamiętać jednak należy, że politeizm dla nas, prawych chrześcijan jest trudno zrozumiały, obcy i egzotyczny, bowiem bałwochwalstwo jest grzechem.  Dlatego w trakcie rozgrywki politeizm będzie ignorowany lub postrzegany niczym kult świętych.
Zespół bogów wykreować można na podstawie świętych, czyli Kogoś Tam od Czegoś Tam, który będzie wykorzystywany przez graczy w jednych, określonych sprzyjających (lub nie) okolicznościach.
Patrząc przez pryzmat mechaniki gry fabularnej, politeizm jest ciekawszy, gdyż zróżnicowany, a więc: dostaniemy sporo różnorakich plusów i minusów, które zapełnią nam więcej miejsca w przyszłym podręczniku. Będzie barwniej.

Rolę kleryka w trakcie gry można opisać w kilku akapitach, tym samym zdobywając miejsce na opisy kolejnych wierzeń/ dni świątecznych/ modlitw/ pieśni/ czarów.
Najistotniejsze jest fakt, by kleryk pełnił funkcję Healera w trakcie sesji i przestrzegał przykazań religii, za które to będzie nagradzany PD. W zaawansowanych przypadkach można gracza obarczyć do wykonywania Testów Wiary i przestrzegania kilku przykazań.

Test tego, czy religia jest spójna i logiczna wykonają za nas gracze, nanosząc poprawki do drugiej edycji, ew. wcześniej wydaje się Appendix .
W przypadku braku pomysłów można skorzystać z jednego z wielu generatorów dostępnych w sieci.

PS. A tak właściwie wpis dotyczący religii w Starym Świecie, opublikowałem z trzy lata temu.
Ilustracje: oczywiście FSM



Prześlij komentarz

Politeizm jest rzeczywiście trudniejszy, gdyż gracze zwykle - np. w Warhammerze oddają cześć jednemu bogu a innych albo olewają, albo stawiają w opozycji. Albo więc uprawiają monoteizm, albo w lżejszej postaci henoteizm, czyli religię w której co prawda istnieje kilka bóstw, lecz jedno z nich jest albo naczelne, albo pomniejsze bóstwa stanowią jedynie emanację najwyższego.

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget