Mapy w RPG

Kiedy Neurocide przejmował pałeczkę KB RPG jako jeden z tematów swojej edycji zaproponował "Mapy w RPG". Ucieszyłem się bowiem miałem już przygotowane sporo linków i chciałem napisać coś wiecej. Upłynęło sporo czasu od tego momentu, Neuro zaproponował inny temat, a zebrane info leżakowało przez te miesiące.
Pomyślałem sobie "Dość do diaska!" © i postanowiłem wrzucić zbiór tych linków ku uciesze Czytelników. Dufam, że komuś się przyda.

Od czego zacząć tworzenie map ? 
Przede wszystkim od wyboru techniki jaką się zechcemy posłużyć do stworzenia map. Możemy je stworzyć: ręcznie, wygenerować losową, stworzyć w programie graficznym na komputerze lub wykorzystać gotowe.

Rysowane mapy
Sanockie - kraina diabłów  i swawolników
Jeśli zdecydujemy się na tradycyjną metodę, wystarczy nam ołówek, kredki, flamastry lub rapidograf, karty papieru-  zależnie od naszych zdolności i możliwości. Aby stworzyć w ten sposób efektowną mapę należy poświęcić temu sporo czasu i pracy, a przede wszystkim technika ta wymaga nieco kunsztu.
Ja tym ostatnim nie dysponuje i preparowałem kiedyś tylko mapy, jakie widać na załączonym obrazku po prawej.
Inną możliwością jest malowanie map akwarelami lub zwykłymi plakatówkami - muszę przyznać że tak wykonane mapy przez jednego z moich graczy niezwykle mnie zaskoczyły, skrzętnie je przechowywałem jednak dziś znalazłem w pudłach tylko mapkę starcia na bagnach.
Stworzenie mapy z podziałem heksagonalnym ułatwi nam zabawę w trakcie sesji pozwoli choćby np. zaznaczać lokację drużyny na mapie jak ma to miejsce w przypadku ŚnrzR. Jeśli potrzebne są nam heksy lub pola powinniśmy skorzystać z któregoś z dostępnych w sieci generatorów kart heksagonalnych. Przykładowy znaleźć można np. tutaj. Pozwala na dobór koloru heksów, formatu karty (A3,A4 etc), marginesów i kilku innych opcji.
Heksy to jednak nie wszystko na głównej stronie Incompetech znajdziemy generatory: papierów milimetrowych, oktagonalnych, trapezoidalnych, asymetrycznych skończywszy na papierze do pisania chińskich znaków. Podobne generatory oferuje strona Print free grapher - jest ich w sieci naprawdę sporo, więc z ich odszukaniem nie powinno być problemów.

Atlasy i mapy historyczne
Plan przedstawiający galeon z FHU Wojciech
Mapy historyczne, ksera i wycinki z tychże map i atlasów towarzyszyły praktycznie na każdej mojej sesji Dzikich Pól. Ta gra aż prosi się o to stół zalegały wszelkiej maści pomoce do gry.
Ale tego typu mapy nie nadają się tylko do gier osadzonych w realiach historycznych - wprawny MG usunie nazwy lokacji zastępując swoimi (praktycznie w dowolnym programie graficznym) i w ten sposób może wykorzystać je na swojej sesji/ kampanii.
Wyszukiwarka grafik Google pod frazą "mapy historyczne" podaje naprawdę masę ciekawych i inspirujących map, które można wykorzystać w trakcie sesji.
A to kilka linków od których można rozpocząć wędrówkę w poszukiwaniu interesujących nas map:
Generatory
Ye Olde Map Maker - jeden z programów online
Jeśli nie mamy czasu, ochoty, ani chęci na tworzenie mapy możemy zdać się na jakikolwiek generator, który wykreuje nam losową mapę. Przeważają oczywiście generatory podziemi, poczynając od tych najpopularniejszych, które znajdziemy np. na stronie Wizard of the Coast. Np. ten jest bogaty w opcje, począwszy od rozmiaru pomieszczenia wejściowego, skończywszy na sekretnych drzwiach, wędrownych potworach itp. Inne można znaleźć na stronie Myth,  Gozzys, Ye Old Map Maker czy Hackslash. Tych stron jest naprawdę cała masa (sporo linków znaleźć można tutaj), pobieżnie przeglądając generatory szczególnie ten wyróżnił się na tle innych - szczegółowo zaludnia podziemia wraz z opisem lokacji, skarbów, potworów skończywszy na złocie, którym te ostatnie dysponują.
Labirynty przecież to nie wszystko można generować: jaskinie, dzicz (wilderness), tereny w konkretnym środowisku (np. zimne, pustynne, tropik), subsectory do (darmowego, przypominam!) Travellera skończywszy na całych światach.

Aby stworzyć jednym kliknięciem cały świat we fraktalach wystarczy zajrzeć na stronę donjon, wybrać paletę mapy np. marsjańską jej wygląd załóżmy  sferyczny itp. cechy i voila świat gotowy.

Oprogramowanie
Mapa stworzona za pomocą Profantasy
Wyższa szkoła jazdy to oprogramowanie dedykowane specjalnie do tworzenia map. W sieci można znaleźć sporo płatnych aplikacji tego typu, począwszy od naprawdę bardzo profesjonalnie wyglądającego Profantasy (kosztuje bagatela ponad 100$) czy Dundjinni,  a skończywszy na kiepskich programach. Zdecydowanie zalecam dokładnie przyjrzeć się aplikacjom tego typu - znalazłem program tworzący mapy przypominające te z pierwszej części Heroes of Might&Magic lub Wesnoth za 20 - 30$.
W sieci znaleźć można jednak sporo programów darmowych, które pozwalają na tworzenie map np. Adventure Design Studio. Wygląda bardzo ciekawie, tworzy podkłady (delve), obsługuje wiele niezbędnych elementów przygody np. zawiera potwory ich statystyki itp.
Innymi programami tego typu jest rozwijany Tiamat the mapper, Hexmapper, HexWorldCreator, RPGMapMaker, Fantastic Maps, Map Tools czy najbardziej chyba znany Hexographer (niektóre z nich są płatne, lub poszczególne opcje).
Mapa znaleziona na Cartographers' Guild
Oczywiście spłycam, bowiem powstało multum programów do generowania całych wirtualnych światów wraz z szczegółami geograficznymi, środowiskiem i wielu innymi aspektami konkretnej planety.
Temat takiego oprogramowania lub dodatków do gier jest tak obszerny, że należałoby mu poświęcić osobny wpis.

Warto zaznaczyć również, że to powyższe generatory i programy to wierzchołek góry lodowej - najlepsze mapy powstają w profesjonalnych programach graficznych jak: Photoshop, Illustrator, Inkscape, Gimp, CorelDraw.
W internecie można znaleźć sporo poradników do tworzenia map w tych programach tworzonych przez graczy dla graczy. Przykładowo Geesix, stworzył krótki tutorial do Photoshopa, a Nicu's do Inkscape.
Nieocenioną skarbnicą wiedzy jest na pewno Gildia Kartografów (Cartographers' Guild), forum gdzie znaleźć można wielostronicowe wątki
poświęcone tworzeniu map w GIMPie, starych map, czy map średniowiecznych miast. Warto również wspomnieć, że powstają specjalne skrypty do GIMPa, jak np. ten do tworzenia heksów.

Gotowe mapy
Mapy crazyred'a z D&D Doodle są absolutnie fenomenalne
W sieci znajdziemy również sporo stron na których możemy znaleźć gotowe mapy. Są to olbrzymie zbiory począwszy od najbardziej znanego z WotC, aktualizowanego (co tydzień!) do kilkunastu, które wyłowiłem:
Kilka sztuczek, technik i sprawdzonych patentów
Mapa pochodzi z Intensities in Ten Suburb

Indy go home!
Patent samolotem/palcem po mapie opisano dawno temu w Portalu w Kinie Nowej Przygody. Inspiracją był film o najbardziej chyba znanym archeologu Indianie Jones, a ilustracja (po lewej) chyba przypomni każdemu scenę - przerywnik w "Poszukiwaczach zaginionej arki".

Starożytne kawowe mapy
By nasze mapy wyglądały na "stare" można zastosować znaną i starą metodę z kawą rozpuszczalną. Papier nasączamy w głębokim talerzu zasypanym kawą i suszymy. Jeśli na mapie pozostawimy ziarenka kawy, powstaną w tych miejscach ciemniejsze plamy. Susząc papier w kuchence mikrofalowej papier stanie się kruchy i może dosłownie rozpadać się w dłoniach, dodając kolejnego smaczku handoutowi.

Wskaźnik widzenia BG
Innym ciekawym sposobem na przedstawienie lochu, w którym postacie oświetlają sobie wędrówkę lampą, latarnią, pochodnią lub innym źródłem światła jest mój patent z kalką techniczną.
W sztywnym kartonie wycinamy otwór w kształcie okręgu w skali odzwierciedlającej zasięg widzenia w półmroku naszych BG. To samo robimy z kalką techniczną, tyle że wycinamy okrąg równy zasięgowi widzenia źródłem światła.
Obydwa kartusze sklejamy razem i dzięki temu możemy je przesuwać po spreparowanej wcześniej mapie. "Wskaźnik widzenia" ma fajną zaletę: kalka techniczna jest półmatowa i jeśli przygotowano/ oznaczono na mapie jakieś specjalne miejsca, gracze mogą je przeoczyć bo i oni nie dostrzegą jej .
Ważne jest aby zachować odpowiednią skalę np. w WFRP 2,5 cm odpowiada mniej więcej 2 metrom, zaś tabelę zasięgów widzenia odnajdziemy na stronie 76 (1 ed.) - praktycznie każda gra z tamtego okresu takie zasięgi widzenia podawała. Z powodzeniem taki wskaźnik zastosować można w wszelakiej maści piaskownicach modyfikując odpowiednio skalę.

Tworzenie map myśli zaprezentowane na Multitouch
Mapy myśli 
Miałem okazję uczestniczyć w sesji konwencji cyberpunkowej w której MG na ekranie monitora przygotował nam linearne przedstawienie podróży po Night City na monitorze laptopa za pomocą trójwymiarowego programu do ...map myśli.  Podobnie zorganizował scenę dla netrunnera w sieci. Pobudza wyobraźnię. Naprawdę.

Sympatyczne mapy
Możecie mi wierzyć lub nie, jednak pierwszą mapą jaką spreparowałem (do Trollandu), była mapa z wykorzystaniem atramentu sympatycznego. Rzecz jest bardzo prosta w wykonaniu, bierzemy sok z cytryny lub mleko i nim rysujemy/ piszemy na kartce zwykłego papieru interesujące nas rzeczy. Wystarczy podgrzać papier świeczką i pojawiają się na nim znaki, symbole lub mapa którą w ten sposób ukryliśmy za pomocą sympatycznego atramentu.

Update:
Jeśli ktoś poszukuje narzędzia do tworzenia map utrzymanych w stylistyce starych komputerowych gier fabularnych (takich jak np. Wizardry , Might & Magic , Eye of the Beholder i Dungeon Master) powinieneś pobrać z program Grid Cartographer 2.
Tagi:

Prześlij komentarz

Adrianie, dzięki za ładny wpis na Strike-to-Stun. To istotnie jeden z najgorszych dni w dwudziestoletniej historii odrodzonej Rzeczypospolitej Polskiej.

Fajna rzecz to Multitouch. A tak w ogóle dzięki za garść ciekawych odnośników.

PS. Pierwszy wpis umieściłem pod Twoim sobotnim postem, poświęconym katastrofie. Czort wie, dlaczego się tu znalazł.

Sam nie wiem Zbyszku. Ale jakoś nie praktykuję usuwania komentarzy. Zostawiłem więc i ten, ktoś kto zaglądnie w te komentarze ---> zorientuje się że to pomyłka.
Multitouch jest strasznie drogi, ale (uwaga!) nie zapeszam szykuję się do zakupu projektora i w ten sposób chcę urozmaicić sesje. (Czytaj szykuję od 3 miesiecy)

Kurde, nie sądziłem że jest tego aż tyle. Ja używałem (bardzo krótko) Fractal Mappera, nie jest tragiczny, ale fenomenalny też nie.
Dzięki za linki do pozostałych narzędzi, trzeba to zbadać :)

Mam pytanie - mapę (jak mniemam) województwa sanockiego kto rysował? Super zrobiona :)

Mapę ja rysowałem. Wrzucę i inne. Zresztą puszczę Tobie strzałę in prv

Bardzo przydatny artykuł. Większość linków podanych już znałem, ale dla osób, które świeżo są zainteresowane tematem, będzie jak znalazł.

Fajne zestawienie stron i programów na pewno się przyda. W zeszłym roku u siebie zrobiłem małą prezentację Profantasy.

Ładnie wyszła :)
To wal na GG albo emila.

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget