Łacińskie Final Fantasy

Co rusz pojawiają się próby wypromowania łaciny jako języka żywego. Nauczana jest w niektórych szkołach, nadawane są audycje w tym języku, a także pojawia się w ...grach video. Femina Ludens już dwukrotnie poruszała ten temat na swoim blogu, pierwszy raz pisząc o łacińskich tytułach gier, a nie tak dawno temu o grze Dracula. The Path of the Dragon naszpikowanej łaciną. Kilka dni temu na stronie Game Set Watch natknąłem się na Final Fantasy w języku starożytnych Rzymian. Jako że w grze z 1987 roku funkcjonowało sporo skrótów, lokalizacja łacińska i z nimi sobie poradziła. Poniżej można się z nimi zapoznać.  Patch Phantasia Finalis można pobrać z tego miejsca, a tutaj znaleźć kilka dodatkowych informacji.


Wśród polskojęzycznych gier fabularnych najbardziej powiązana z łaciną wydaje się być oczywiście szlachecka gra fabularna Dzikie Pola. Wiele cytatów, odwołań itp. można znaleźć oczywiście w Wampirze, Wilkołaku, In Nomine... czy Pływie, który inspirowany jest starożytnym Rzymem.




Lista skrótów w łacińskiej wersji FF:



CURE CURA
HARM NOCE (NOCETE)
FOG  TEGE
RUSE IMGN (IMAGINES)
FIRE IGNS (IGNIS)
SLEP DORM (DORMITE)
LOCK PIGR (PIGRA)
LIT  FULM (FULMEN)
LAMP LUX
MUTE AVOX
ALIT TFUL (TEGE FULMINE)
INVS VANS (VANESCE)
ICE  GELU (GELUS)
DARK NOX
TMPR TMPR (TEMPERA) 
SLOW TARD (TARDATE)
CUR2 CUR2 (CURA II)
HRM2 NOC2 (NOCETE II)
AFIR TIGN (TEGE IGNE)
HEAL SANA (SANATE)
FIR2 IGN2 (IGNIS II)
HOLD TENE
LIT2 FUL2 (FULMEN II)
LOK2 PIG2 (PIGRATE)
PURE PURA
FEAR METU (METUS)
AICE TGEL (TEGE GELU)
AMUT VOX
SLP2 DRM2 (DORMITE II)
FAST CITE 
CONF TURB (TURBATE)
ICE2 GEL2 (GELUS II)
CUR3 CUR3 (CURA III)
LIFE VITA
HRM3 NOC3 (NOCETE III)
HEL2 SAN2 (SANATE II)
FIR3 IGN3 (IGNIS III)
BANE PEST (PESTILENTIA)
WARP REDI (REDITE)
SLO2 TRD2 (TARDA MAIUS)
SOFT MOLL (MOLLI)
EXIT EXIT (EXITE)
FOG2 TEG2 (TEGETE)
INV2 VAN2 (VANSCETE)
LIT3 FUL3 (FULMEN III) 
RUB  MORS
QAKE MOTU (MOTUM TERRAE)
STUN STUP (STUPEFACE)
CUR4 CUR4 (CURA IV)
HRM4 NOC4 (NOCETE IV)
ARUB TMOR (TEGE MORTE)
HEL3 SAN3 (SANATE III)
ICE3 GEL3 (GELUS III)
BRAK STAT (STATUA)
SABR TMP2 (TERMPERA II)
BLND CAEC (CAECA)
LIF2 VIT2 (VITA II)
FADE AMOV (AMOVEMINI)
WALL TOMN (TEGE OMNIBUS)
XFER INER (INERMES) 
NUKE FLAM (FLAMMA)
STOP SIST (SISTITE)
ZAP! EDUC (EDUCITE)

Źródło: Game Set Watch

Prześlij komentarz

Szanse na odrodzenie, czy w ogóle jakąś przyszłość łaciny są żadne.

Swoją drogą szkoda, że takie sentymenty nie pojawiają się w Europie w stosunku do greki. Nie brzmi ona tak wiejsko jak łacina :)

Co do "renesansu" języka łacińskiego w odniesieniu do fantastyki, to Henricus Figulus (a ostatecznie chyba Harrius Potter)już został przełożony. Na razie chyba tylko pierwsze tomy i tylko na łacinę, choć jest też zamiar dokonania przekładu na starogrecki.

Tak przy okazji: świetny i bardzo przydatny wpis o mapach :)
Pozdrawiam.

Miło że mapy się komuś przydały. O Harrym Portierze pierwsze słyszę i zaraz polurkuje w internecie.

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget