Nostalgia: Commodore Free Issue 38

Kiedy wczoraj otworzyłem PDF z nowym numerem Commodore Free Issue od razu rzuciła mi się w oczy ta wielka przepastna mapa do Zorka i wspomniały czasy kiedy to aktywnie chciałem napisać "niezwykle realistycznego RPG z klasami, mnóstwem broni, czarów, poleceń" w ...BASIC-u. Spędzałem wtedy potężne ilości czasu rżnąc w Hobbita, Lord of the Midnights i inne gry tego pokroju.
Chyba każdy takie rysował
Pierwszy mikrokomputer jaki miałem to był C-116 (dygresyjka: miał 16 kb pamięci - ten wpis bez ilustracji zajmuje chyba więcej niż cały jego ROM), który dość szybko padł. Jakiś tam układ grafiki TED. Gorzkie żale były w domu, do momentu kiedy rodzice kupili mi kolejny mikrokomputer.
Ale dopiero kiedy jako nastolatek zacząłem grać w RPG i miałem już C - 64 chciałem napisać tekstówkę. Taką z kilkunastoma klasami, kilkudziesięcioma broniami, mnóstwem poleceń pokroju: "weź item$, odłóż item$". Poświęciłem temu sporo wolnego czasu, a raczej za dużo. Kiedy zmiennych robiło się za dużo pojawiały się fatal errory (czy jak to się tam zwało) i robiło  "nowego RPG na spokojnie i bezbłędnie." Mnóstwo godzin.
Zupełnie zmarnowanych patrząc z perspektywy czasu.

A jako uzupełnienie wpis z Twenty Sided sprzed dwóch dni, unaoczniający jak na komputerze tworzy się na ekranie napis "Hello world" w Assemblerze, C i Basicu.


Here is the program in assembly language:
_start:
 
 mov edx,len
 mov ecx,msg
 mov ebx,1
 mov eax,4
 int 0x80

 mov eax,1
 int 0x80
 
section .data
 
msg db 'Hello, world!',0xa
len equ $ - msg
Here is a functionally identical program, written in standard C:

#include 
 
int main(void)
{
    printf("hello, world\n");
    return 0;
}
And in BASIC:
10 PRINT "Hello, world!"

Konkluzji nie ma. Miałem tylko wrzucić wieść o możliwości pobrania nowego numeru tego PDF. W środku między innymi wywiad z Gunther Schmidlem z INFOCOM Documentation Website (właśnie stamtąd Zorka i naprawdę sporo linków) oraz informacja o Multiple Classic Computer, pudełeczku które jest połączeniem C-64 i Amigi. Emulator tego pierwszego ustrojstwa mam w telefonie. Ale gier już na nim nie piszę.

Prześlij komentarz

A ja pamiętam, jak odkryłem komendę, która wykonywała kolejną porcję kodu po naciśnięciu FIRE na joysticku - znalazłem ją chyba w Bajtku. I również wziąłem się za pisanie gry, robiłem takie ASCII-zlepki "grafiki", która zmieniała się po naciśnięciu FIRE, coś jak klatka po klatce animacyja. I nagrywałem każde kolejne wersje na kasety, bacząc, czy aby mi głowica się nie rozregulowała.

A ja mialem Spectruma, i tez pisalem gry w Basicu :-) Piękne czasy...

U mnie to wszystko zaczęło się od przepisywania oczywiście "programów" z Bajtka Iksa czy inszego Komputera. Jazda to była jak jako dzieciak klepałeś sporo czasu np. kilka stron programu (coś ala EuroBussines kojarzę chyba) i ...nie działało. A potem tyle samo sprawdzałeś literki po literce i oczywiście że nie działało.

O głowicach magnetofonach to Nivo już pisaliśmy bodajże na Bagnie, ale z tym FIRE to już wyższa szkoła była.

Ja tam pamiętam RAND, LET, GO, THEN no i miecz$, topor$, sztylet$ etc. etc.
Oczywiście najwieksza frajda była w pisaniu tych wszystkich PRINT " Wszedłeś do olbrzymiej komnaty olbrzymiego olbrzyma z olbrzymią maczugą." I kluczowe pytanie PRINT" Co robisz? 1. Walczysz 2. Uciekasz 3. Wykupujesz się 4. Negocjujesz".
Tak jak piszesz Gonzo. Piękne czasy...

Ja pamietam jak grywalem w gry firm Level 9 oraz Magnetic Scrolls. Na ZX Spectrum + nie bylo wtedy dostepnych gier Infocom :(
Co do programowania, to po roznych probach z BASIC-iem napisalem system do tworzenia aplikacji min. gier ale byl makabrycznie powolny przez zapis / odczyt na tasmie.

Było trochę takich aplikacji- gotowców (do robienia tekstówek też coś było, tak mi się wydaje) zresztą wspominałem je w spisie D&D, ale pamiętać trzeba że to zupełnie inne czasy (zresztą późniejsze bo IBM i Amig. Tak więc zdobycie programu do tworzenia gierek ala Krynny, było potwornie trudne. Nawet dla osoby utrzymującej się z giełdy komputerowej, czyli mnie. heh.

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget