Tydzień małych publikacji RPG: Perihelion


Postanowiłem podrążyć nieco głębiej temat małych publikacji RPG i przedstawić grę, o której dużo młodszych osób mogło nie słyszeć.
Perihelion* to komputerowa gra fabularna z 1993 roku napisana przez Edwarda Totha, wydana przez Psygnosis na Amigi w czasach, kiedy cRPG pisała jedna osoba, a budżet był zazwyczaj zerowy.



Przed kilku laty człowiek o nicku Farvus rozpoczął tworzenie gry fabularnej pen & paper na podstawie tego cRPG. Pamiętam że odzywałem się do niego, atutami tej gry miała być filmowa mechanika, nacisk na szybką akcję, pojawiła się strona, trochę grafik, dyskusji m.in. na autorskich i ...projekt upadł jak wiele innych.

Podręcznik który pozostał po Perihelionie, liczy sobie 29 stron tekstu w formacie .rtf i zawiera  nasŧepujące rozdziały: Zarys, Historia, Bogowie, Rasy, Archetypy, Geografia, Spotkania, Motywy, Bohaterowie Niezależni.
Pozostało samo mięso, mechanikę możecie zaczerpnąć sobie z dowolnej gry (Savage Worlds zdaje się, że pasowałby do założeń Farvusa). Zaznaczam tutaj, że autor uzupełniał braki w świecie swoją fantazją, dlatego najlepiej pograć najsampierw w grę komputerową. Może ktoś podejmie się restaurowania Periheliona i dostrzeże więcej atutów tej gry co ja? Bo trzeba przyznać, miała wiele innowacyjnych rozwiązań jak na rok 1993.

Perihelion to mroczne i heroiczne science fiction, z świetnie wyeksponowanym światem.
Na tytułowej planecie Perihelion, roku A429-13 władzę sprawuje Cesarz Rex Helion. Po zakończonych wojnach bionecronów w Pałacach Neonu, Wielki Lord Mediator badając nowe skupiska energii kosmicznej, przywołuje Nienarodzonego Boga - potężną i okrutną moc, która tworzy olbrzymią stalową twierdzę na granicy dwóch światów. Bohaterowie oczywiście mają za zadanie powstrzymać Nienarodzonego.





Sama gra miała jeszcze świetną muzę...
W grze funkcjonują dostępne rasy: Człowiek, Bionecron, Cyborg, Symbion, Insectoid-Khymera,Repiloid-Khymera i nieznana forma egzystencji Feline. W krzyżówkach ras musimy ustalić procentowo wartość np. "człowieczeństwa" i "owada" w przypadku insektoidów.
Profesji jest 6: Mediator, Psionic, Anchorite, Knight, Mercenary i Assassin.

BG opisani byli szeregiem współczynników: Kondycja, Energia życiowa, Budowa fizyczna, Siła, Zręczność, Szybkość, Inteligencja, Koncentracja, Szósty zmysł, Percepcja, Morale.
Kolejną cechą definiująca postać były rodzaj osobowości (łącznie jest ich 9): od Ivory (ekstremalnie pozytywnej) poprzez Lavendar (neutralny), aż do Carnivore (ekstremalnie negatywna). Każda postać miała dodatkowo kilkanaście cech bojowych, które można by określić jako poboczne (np. powiązane z Mental lub Psychical (protection, defense, attack, energy etc. etc.).

Tworzenie czarów i ich form to jeden z najlepszych motywów w tej grze.
Spośród kilkudziesięciu czarów wybieramy kilka runów magicznych (analogicznie jak w Dungeon Masterze), jednak każdemu stworzonemu w ten sposób czarowi można nadać formę.
Tych form jest siedem:
Cone - czar jest rzucany na zasięg 8 pól, na obszar 1*1 jednak jest rzucany trzykrotnie w ciągu rundy
Ring - rzucany na obszarze3 na 3 pola
Tunnel - rzucany na zasięg 40 pól, w linii prostej
Pozostałe zwiększały już tylko zasięg i obszar: Sphere, Blast, Storm, Field
Tu należy się dygresyjka, przez długi okres czasu eksperymentowaliśmy i wykorzystywaliśmy ten sposób rzucania czarów w ...Kryształach Czasu. O magii spontanicznej w 92-94 dopiero czytaliśmy...


Kolejnym zapadającym w pamięć elementem jest ekran komputera (Personal NetStation), za pośrednictwem którego możliwa jest komunikacja z otoczeniem, czy sprawdzanie cech konkretnych przedmiotów, bądź zwykłe czytanie i ściąganie dokumentów. Korzystanie z NetWorks jest niestety płatne.

Naprawdę warto ściągnąć emulator UAE i chwilę pocieszyć się starą grą z Amigi. Google podaje mnóstwo informacji jak zainstalować taki emulator, oraz jak nim się posługiwać, a zaręczam, że obsługa nie jest tak skomplikowana, jak było to w okolicach 2000 roku.

Sama gra ma niezwykle nośny i pomysłowy świat, który można wykorzystać na sesji. Wystarczy zapoznać się z plikiem Farvusa, pograć jakiś czas w grę i ... sprawdzić wszystko na sesji. Sądzę że przyda się również Klanarchistom.

Konspekt scenariusza na podstawie pierwszej części Periheliona

Cel: Udać się do Midlight City, zdobyć NetCode konieczny do skontaktowania się z Cesarzem
Miejsce akcji: Wymarłe miasto, gdzieniegdzie ukrywają się przerażeni mieszkańcy, lękający się uzbrojonych obcych.
Eksploracja: Pierwszą lokacją, którą odwiedzą BG jest zabarykadowane pomieszczenie uzbrojonego cyborga. Odsyła on ich do specjalisty od Netu bionecrona, niestety nie wie gdzie jest. Konieczna eksploracja Midlight City.
Spotkanie na jednej z uliczek miasta.  Niezbyt rozmowna kobieta z dzieckiem... Dziecko spogląda na medalion jednego z BG i nadaje nam przekazem telepatycznym dziwne hasło. Kobieta znika za zaułkiem, za którego wyłania się banda rebeliantów. Po przeciwnikach zostaje klucz, za pomocą którego można dostać się do pomieszczenia w którym znajduje się bionecron z jedynym ocalałym w mieście Network Station.
Przesłane telepatycznie hasło pasuje do NetStation i udaje nam się skomunikować z samym Cesarzem. Przekaz jest prosty: 30 lat temu pewna sekta zapobiegła przedostaniu się do świata pewnej negatywnej energii za pomocą artefaktu o nazwie Opiekun. Możliwe że za jego pomocą uda się powstrzymać Nienarodzonego. BG muszą odnaleźć człowieka o nazwisku Mirach w Watch Tower Colony, on może coś wiedzieć o Opiekunie.
Watch Tower Kolony to dungeon i hack'n slash, na którego końcu oczywiście znajduje się umierający Mirach.


Na podstawie tego początku Perihelliona zmieniając konwencję, poprowadziłem nawet przygodę osadzoną w realiach fantasy.
Cyborga wystarczy zmienić na zwykłego mieszkańca miasta, Bionecrona na Maga, który ma Palantir/ Magiczną Kulę do Rozmawiania W Czasie Rzeczywistym z Cesarzem, Rebeliantów na Mutantów i przygoda gotowa.

Linki:
Strona gry fabularnej Perihelion

Strona Edvarda Totha, autora gry
Podstrona o samej grze
Poradnik jak przejść przez Midlight City
Win UAE - emulator Amigi
Gra Download 4 dyskietek
Wątek na forum autorskie

 * Perihelium (ang.perihelion) to miejsce na konkretnym ciele niebieskim, znajdujące się w najbliższej odległości od słońca.

Prześlij komentarz

O. Co za miłe zaskoczenie. Długo nie zaglądałem co tam w internecie o Perihelionie się mówi a tu tekst o gierce. Przyznaje bez bicia że faktycznie projekt upadł. Planowałem opublikować ulepszoną wersję autorki z bogatszym opisem świata, nieco zmienioną historią i z mechaniką Savage Worlds. Miały się też pojawić frakcje bazujące bardzo na bóstwach i lokacjach z gry. Niestety wraz z długim brakiem sesji, Perihelion RPG odszedł powoli na dalszy plan. Wciąż jeszcze wmawiam sobie że go kiedyś skończe. Tymczasem odsyłam do najlepszego źródła jakim jest amigowa gierka. Poza opisami cała otoczka graficzno/muzyczna lepiej daje obraz świata niż najlepszy podręcznik :).

O cześć!
A tak właściwie powiedz masz coś tam jeszcze w jakiś plikach tekstowych do Perihelliona? Może wrzuciłbyś gdzieś je w sieć?
Bo tak właściwie na SW coś można by z tego zrobić...
A grę mam na dysku nawet teraz w UAE.

Bardzo niewiele -> notatki.zip

Pod powyższym linkiem wrzuciłem plik z krótką notatką o historii świata (pisałem dla siebie więc może być miejscami niejasne), planowanymi etapami tworzenia postaci i chyba najbardziej przydatną rzeczą, rospisaniem ras na mechanikę Savage Worlds.
Jest też krótka notka o frakcjach i nowsza mapa, która uwzględnia te frakcje. Każda ma swoją strefę z miastem.
Mam nadzieje że się do czegoś przyda.
Pozdrawiam.

To to widziałem zdaje się. Pozstaje pograć, jak pisałeś.

Świetna gra, grałem w nią dość długo.

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget