kwietnia 2008
30-dniowe Wyzwanie WFRP aktualności alantar archiwum Blog czasopisma DDGF Dungeons and Dragons Dzikie Pola Encore english Felieton Free RPG Day fundom gadżetomania galeria Galmadrin gamasutra game chef game day game design Game Developers Conference Game Geek Issues Game Industry Trends game studies gamebook gamedev Games Designer Workshop games workshop Gamestudies Gamification Gamma World Gamsutra Gary Gygax GenCon generator geolokalizacja GF Nowości Git Games Gnome Steve gnomy Gold Piece Publications Golden Geek Awards Gonzalo Frasca Goodman Games GRAmel grand theft auto granie online greame davis Green Ronin Publishing greg christopher Groteka groza gry autorskie gry bezkostkowe gry bitewne gry darmowe gry dla dzieci gry edukacyjne gry fabularne gry fabularne na żywo gry historyczne gry karciane gry miejskie gry mobilne gry niezależne gry paragrafowe gry planszowe gry przeglądarkowe gry przygodowe gry rzeczywistości rozszerzonej gry solo gry strategiczne gry wideo gry wojenne gry zręcznościowe grywalizacja GTA Gun Metal Games GURPS H.G. Wells handheldy handouty Happy Bishop Games Hasbro Hell on Earth: Reloaded Hellfrost Hero Press Hero System Heroes of the Feywild hipertekst historia historia gier fabularnych w Polsce historia role playing games Hobbit horror Howard Philips Lovecraft howard philips lovecraft. wieści hugo human contact humor Icons icv2 idiota zagra nica Immersive Cocoon Inc indeks Independent Games Festival indie Indie Cade Indie of the Year Indie RPG Awards Infinite Power RPG infografika informacje prasowe inicjatywy inne Inspiracje interaktywna fikcja Interface Zero International Journal of Roleplaying internet Into the Fray IOTY iPad iPhone Iron Crow Enterprises Irregular isa it J.U.L.I.A. Jacek Brzeziński Jacek Ciesielski Jacek Komuda James Wallis Jarosław Musiał Jason J. Patterson Jason Morningstar Jeff Grubb Jesper Juul John Four Johnn Four Judgment Day Justin Gerard k1000 k1000 słów na niedzielę karty KB RPG ken rolston kickstarter Kids Dungeon Adventures Kingdoms of Amalur: Reckoning Kithtakharos klanarchia Knights of Pen & Paper Kobold Quarterly Kobold Quarterly Issue komiks komputerowe gry fabularne konferencje konkurs konkursy konsole konspekty kontrolery do gier konwenty kości Krajowa Konferencja Wytwarzania Gier Komputerowych krasnoludy kreskówki Kryształy Czasu Kult labirynt Labirynt Śmierci LARP Legend LEGO legoland lem stanisław Leprechaun literatura loch locus london London Gaming Fest Lone Wolf Lord of the Rings ludologia lulu łapu capu magazyny Magia i Miecz Magic the Gathering Majesty: The Fantasy Kingdom Sim mapy Margaret Weis Productions Mars Marvel Heroic Marvel Heroic Roleplaying Game Mass Effect Max Payne 3 McFarlane mechawojownik MechWarrior meksyk Menhir Microlite 74 microsoft Microsoft Flight microsoft surface Międzynarodowy Dzień Mówienia jak Pirat mikser Minecraft mity mity sowizdrzalskie mmorpg modele mody modyfikacje mongoose publishing Monte Cook Monty Python Moongose Moongose Publishing Mouse Guard Munchkin muppet show musical Mutants and Masterminds muzyka Mystical Throne Entertainment Myth and Magic Nagroda im. Philipa K. Dicka nagrody narracja nauka nehrim Neuroglyph Game Neverwinter Nights norska Nowa Fantastyka nowości Nuclear Dawn Nuln Numenera Obcy oblivion Obsidian Portal obuchem miecza OGGIE OGO Publications OGRE Oko Yrrhedesa Olympian Breed omówienia Once Upon a Time OpeeRy Open Game Table oprogramowanie origin Origin Awards pac man paizo Palladium Books Pantheon paranoia pastafarianizm Pathfinder Role Playing Game patronat pax Pelgrane Press Peru PES PEŚM Philip K. Dick piątkowa piątka Pieśń Lodu i Ognia Pinnacle Entertainment Group piraci pisarze o RPG Pitaval RPG plagiaty Planescape Play by Mail podcast podsumowanie Pokażę Wam sztuczkę polecanki Polternatywy pomoce do gry popkultura port postapokalipsa Poza Czasem praktyka Precis Intermedia programy projektanci gier wideo o RPG projektory projektowanie gier promocje Protodimension Magazine protodimensions przypomnę to wam hurtowo ptbg ptolus publicystyka pulp puszka pandory Quentin QUERP r-type random wizards raport Raport Game Industry Trends Razem Read an RPG Book in Public Week recenzja recenzje Red Brick Reign of Steel relacja religia retro Risen Rite Publishing Rite Review RITS Rob Zombie robotica Rock of the Dead Rockstar rocznice Rogue Trader roguelike Rolemaster roleplaying tips RPG RPG Kickstarters RPG na świecie rpg review RPG Superstar RPGirl Zine Project RPGNow RPGWatch Runequest rynek RPG rzeczywistość alternatywna rzeczywistość alternatywna fundom rzeczywistość rozszerzona Saints Row salvatore Sandy Petersen Savage Worlds scenariusz scenariusze science fiction Secret Fire Games Secret Fire RPG sens żucia RPG sensacja i przygoda seriale sf fiction SF Signal ShadowCon Shadowrun Showdown Signal Fire Studios Sixtystone Press skirmish skyrim Snatcher SNT sobieski South Park Space 1889 Stalker star trek star wars Star Wars: The Old Republic Stargazer's World startup Steam steampunk Steampunk Musha Steve Jackson Games storytelling Storytelling Adventure System Stowarzyszenie Miłośników Gier Fabularnych Strefa Śmierci Strike to Stun Studio 2 Publishing studnia O Sundered Skies Super Mario Bros superhero Surfacescapes Sword and Sorcery Swords and Wizardry synapse system sztuka komiksu Świat Młodych świat mroku Światotworzenie Światowy Dzień Książki Światowy Dzień Mistrza Gry Techland technoir technologie teoria Tera Clapper Terminal Space terraria tetryki The Atlantean Trilogy The British Science Fiction Association Awards The Elder Scrolls The Escapist The Lord of the Rings The One Page Dungeon Contest The One Ring The Organization of Gamers and Roleplaying Enthusiasts The Realms of Atlantasia: The Game Master's Bible The Thousand Thrones Third Eye Games Tidbits TimCon Times Timthy Leary todd howard Tomasz Kołodziejczak Trail of Cthulhu Traveller Travellers Of The Wasteland Triple Ace Games Troll Lord Games Trollland TSR Tunnels and Trolls twitter Tydzień e-książki tydzień małych publikacji Tym Którzy Chcieliby Ale Już Nie Mogą Tym Którzy Pierwszy Raz Typowe Myśli Typowe UDK UK Games Expo Ultramodern4 Umläut: Game of Metal Unhallowed Metropolis unity Unreal Development Kit Untold Vampire the Masquarade varia VGA Victoria video Video Game Awards Virtual Table Top VR W.R.O.N.G. War of the Dead wargaming Warhammer 40000 Warhammer Fantasy Role Play Wasted Lands Wastedlands wasteland Watch Dogs web 2.0 West End Games White Dwarf white wolf wiedeń Wiedźmin Wii Wikileaks Winter Runes wired Wizard and Warriors Wizard of the Coast Wizards' World Wojna Światów Wolsung World of Darkness World of Warcraft wpis gościnny WWII: Hand of Steel wydawnictwo Portal wywiady X-plorers RPG XXX XXX lat RPG Zamek Drachenfels zapowiedzi zew cthulhu ZWEIHÄNDER

Kilka dni temu zabrałem głos w dyskusji na łamach serwisu Polter w tym temacie. Wieść, a raczej sposób w jaki została ona napisana jednoznacznie stwierdzała że ów portal poszukuje pracowników do pisania tekstów w dziale gier PC. Czyli można by zacząć zarabiać pieniądze za pisanie artykułów do Poltera.
Części bywalcy tego portalu zapewne pamiętają dynamiczny rozwój, a raczej upadek działu Nauka (czyli Polter- Nałka), może i dostrzegli kolejną błyskotliwą karierę działu, tym razem gier PC (pełen jeden artykuł w tym roku!) i news, newsa, newsem pogania. Jednak przecie nie o tym, a o dyskusji, która tam się rozwinęła. Grzecznie zapytałem Redaktora, dlaczego portal wprowadza w błąd potencjalnych przyszłych współpracowników serwisu oferując pracę (Polter nie oferuje pieniędzy, a punkty za które można otrzymać fanty- nagrody...).Większość komentujących przyznała mi rację co do sposobu zredagowania wieści. Kiedy zaczęło się pojawiać coraz więcej niewygodnych pytań i stwierdzeń- dyskusja oczywiście została ciachnięta i usunięta.
Odnośnie nagród- niejednokrotnie pisałem trafiają one nie do rąk przeciętnych użytkowników serwisu, a Grona Wzajemnej Adoracji, czyli redaktorów- wystarczy spojrzeć na rankingi.
Po co to wspominam ? Pal to licho- przez lata korzystania z internetu mam już jako takie wyrobione pojęcie o stronach pokroju Poltera czy jemu podobnych serwisach i forach. Zamordyzm (jak to określił Redaktor zamieszczający ową wieść),warny, usuwanie postów, czy całych dyskusji to norma na polskich portalach okołofantastycznogrowych. Niewygodni out, przyklaskujący +1.

Jednocześnie zaznaczę, co już pisałem kiedyś na Polterze- praca redakcyjna powinna być nagradzana w jakiś wymierny sposób, jednak nie w ten sam sposób jak przeciętny użytkownik, który w dobie społeczności 2.0 winien być traktowany lepiej i zachęcany do współpracy, a nie traktowany poniżej pasa redaktora, który to smaży (poprzez cut&paste) kilkadziesiąt wieści, a drugi kolega redaktor publikuje mu artykuł.
Tak na marginesie swoistym kuriozum był kiedyś news o tym że inny z redaktorów zaczyna myśleć [sic!]...o stworzeniu bloga poświęconego popularnemu systemowi gier fabularnych.

Wspominam to tylko po to, bo zaraz po tej dyskusji otworzyłem nową kwietniową „Nową fantastykę”, coby odsapnąć od internetowych mędrców. Wstępniak Pawła Matuszaka, a raczej jego pierwsza cześć (w całości na stronie NF) zupełnie odzwierciedlał to co myślałem w tej samej chwili.

Co znajdziemy? (na przykładowej stronie poświęconej literaturze fantastycznej-mój dopisek). Brak merytorycznych argumentów, nieumiejętność pisania i niewykształcony aparat analityczny, który wciąż pozostaje w fazie dziewiczej. Choć oczywiście w ten sposób pójdziemy na łatwiznę, bo wiadomo, że w sieci, poza profesjonalnymi strukturami redakcyjnymi, nie ma środowiska, które sprzyjałoby wyuczeniu zdrowych, krytyczno-dziennikarskich odruchów. Ci, którzy publikują tam recenzje, najczęściej nie są do tego przygotowani i siłą rzeczy muszą przede wszystkim polegać na swoim ego, a ono jest zazdrosne, zawistne i większość rzeczy spuszcza na drzewo, a gdy coś jednak przypadnie mu do gustu, to nie jest w stanie powiedzieć dlaczego.
Redaktor Naczelny napisał wszystko to co chciałem napisać, więc nie będę parafrazował i udawał eseisty sieciowego.
Trzeba czytać częściej papier niż monitor, bo mózg mi się lasuje od sieciowego życia...

Idąc dalej, za czasów pism papierowych- redaktorami konkretnych działów bywali ludzie, którzy dysponowali pewną wiedzą w danej dziedzinie- dziś redaktorem gier fabularnych (w miarę opiniotwórczym serwisie) staje się np. osobnik, który wychował się na grach PBF czy PBM i teraz "pisze" o grach fabularnych...Bo ma szybki dostęp do wiedzy dzięki szybkiemu łączu?
O profesjonalnych strukturach redakcyjnych - kolesiostwie i wszechobecnej klice przyjaciół nie muszę wspominać. Jak już kiedyś wspomniał mi prywatnie jeden z byłych Redaktorów Naczelnych serwisu o którym cały czas mowa, działacze fandomu RPG przypominają działaczy sportowych (a w szczególności Ryszarda Ochódzkiego prezesa klubu „Tęcza”). Nic dodać, nic ująć, poza wieszczem: "i konwent w Sopocie i ochlej i wyżerka".
Napić to mogę się w gronie znajomych, a nie za szkołą, prelekcji to mogę wysłuchać ale jakiegoś autorytetu w konkretnej dziedzinie, a nie nerda posiłkującego się wyświechtanymi i podniszczonymi pismami. Pograć też mam gdzie i nie muszę siedzieć w klasie obok nastu innych osób. A konkurs mogę wygrać wysyłając SMS pod jakiś tam numer. Spotkać to ja się nie mam czasu z moimi wszystkimi znajomymi, więc nie będę gnał przez pół Polski na spotkanie z jakimś tam Paladynem Marianem, który napisał 8000 postów. Jednym słowem biegliśmy po konwencie jak oszaleli jest nie dla mnie.

Obiektywnego portalu na polskim firmamencie nie ma- albo stykamy się z chłamem na stronie, albo są serwisy, które gry fabularne traktują po macoszemu. Albo istnieją wspomniane wcześniej Towarzystwa Wzajemnej Adoracji-a tu już tylko od liczby użytkowników danego serwisu zależy kiedy się to zrozumie...

O tym dlaczego jadę jadem po niektórych ludziach pisałem już kilkakrotnie, wrócę jednak na chwilę bo pytanie jak bumerang wraca na PM, czy e-mailu. I od dziś będę mógł sobie tylko linkować do tego miejsca.
Jeśli ktoś mnie pyta: czemu dissujesz moje wypowiedzi?, czemu na mnie najeżdżasz? Odpowiadam: temu samemu dlaczego nie najeżdżam na inne osoby online, choć ich nie znam tak jak i ciebie. Bo te drugie osoby nie nazywają się eseistami, felietonistami, nie piszą farmazonów o muzyce na której się nie znają, nie udowadniają że ich zabawa jest lepsza od mojej, nie potrzebują furmanki by przewozić swoje ego, bądź nie szydzą z kogoś bo gra raz na dwa tygodnie, samemu turlając przez skype... Piszą to czym się znają, nie wywyższają się ponad innych, potrafią przyznać się do swoich błędów, mają dystans i potrafią się sami z siebie śmiać. Tylko dlatego.
Nikogo w ten sposób nie faworyzuje (ba nawet małokogo znam w realu), po prostu oceniam ludzi po tym o czym piszą. I jak piszą. Nie sugeruję się osobistymi animozjami i innymi valkiriofobiami.
A i jeszcze coś o czym informowałem też kilkakrotnie- jeśli zawinię przeproszę.
A jak powstają moje teksty gdy mnie ktoś tak spyta
Zakórwie z laczka i poprawię z kopyta
Kazelot
Howgh! Blade Turlacze !

Linki:
Eseista
Felietonista
Krytyk muzyczny
Guru Wyższej Rozrywki
Strażnik praw autorskich

A i w związku z nadchodzącym Constarem(czy jak mu tam), prezent dla wszystkich się tam wybierających. Wydrukować, nakleić na siwuchę, dokupić kabanosów i w drogę!Pomysł na Fandomówkę autorstwa Qball'a spartolenie moje.

Przypomnę mój generator constarowy na ten rok.
Wersja 2.0 generatora powstanie niebaVem.


Pisałem już - Umberto Eco w dziedzinie literatury jest jednym z moich ulubieńców, w kwestii publicystyki jest fenomenalny, choć na jego esesje w polskim języku ciężko trafić. Kiedy przeszło półtorej tygodnia temu trafiłem na reklamę Forum z przedrukiem wywiadu z nim nie omieszkałem nie kupić.
W wywiadzie pt. „Nie dam panu swojego numeru” porusza kwestie telefonów komórkowych i ich wszechobecności w naszym życiu. Pomimo iż taki stary nie jestem to urządzenie wielkości pudełka papierosów, umożliwiające rozmowę z osobami na całym świecie za dzieciaka kojarzyło mi się z pismem Fantastyka, lub serialami fantastycznymi- dziś tekst ten wpisuję za pomocą Nokii Communicatora- coś wręcz niesamowitego, a jeszcze z 10 lat temu (chyba) podręcznik do gry fabularnej CP 2020 mówił o tym, że podczas przemieszczania się pojazdem istniała 25% szansa na przerwanie połączenia. Dziś nie sposób znaleźć miejsca gdzie nie dociera sieć komórkowa- ba, opuszcza nawet kulę ziemską i za nie długo będziemy być może mogli dzwonić na księżyc...
Dzięki zestawom głośnomówiącym kierowcy śmieją się i dyskutują z wstecznym lusterkiem. Przechodzień mówiący na ulicy sam do siebie, jeszcze nie tak dawno był uznawany za ...niespełna rozumu- rozmawiający z bluetooth-ami są wszędzie i nikogo taki widok nie dziwi. Sam czuję dyskomfort kiedy słucham muzyki na telefonie i ktoś dzwoni- najczęściej nie odbieram. Tańczących z Wiilotami też jest coraz więcej. A ilu Anglików cierpi na nową chorobę cywilizacyjną nomofobię?
Nowe czasy, nadeszła nowa era
Plastikowe umysły będą strzelać

Nowa era sztucznych myśli

Nowa era sztucznych synów

Nowa era plastikowych mózgów
Dezerter
Dalej U. Eco wypowiada się o internecie i mnogości informacji w nim zawartych, a jednocześnie zadaje pytania: jak wyszukiwać te istotne i użyteczne informacje, wreszcie jak nauczać przyszłe pokolenia sensownego filtrowania informacji i wedle jakich kryteriów to czynić.

Końcówka (za krótkiego...) wywiadu dotyczy niezwykle popularnego pytania jakie zadaje się autorom, a więc, czy media elektroniczne zastąpią kiedyś książkę. Eco odpowiada początkowo przewrotnie, ale już potem stwierdza że beletrystyka ma się nad wymiar dobrze i cała ta debata o końcu książek jest sztuczna, jedynie poradniki, encyklopedie itp. mogą czuć się zagrożone.

Wywiad, wywiadem, ale dzięki niemu nie przeoczyłem nowej książki Eco po polsku. Pojawiło się bowiem „Rakiem. Gorąca wojna i populizm mediów”- prawdopodobnie do 48 godzin będę miał ją już na półce...
Bo od czasu Tajemniczego płomienia... i O literaturze, jego dwie Historie: Piękna i Brzydoty jakoś zmusiły mnie tylko do poprzeglądania obrazków...

PS. Niniejszym informuję że wraz z tym wpisem blog obchodzi Święto Lasu (111 post !!!). W połączeniu z kilkudziesięcioma na Polemice alkoholika, kilkudziesięcioma z Poltera i setką z MyOpery będzie tego coś koło 666 hłeh.

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget