lutego 2008
30-dniowe Wyzwanie WFRP aktualności alantar archiwum Blog czasopisma DDGF Dungeons and Dragons Dzikie Pola Encore english Felieton Fighting Fantasy Free RPG Day fundom gadżetomania galeria Galmadrin gamasutra game chef game day game design Game Developers Conference Game Geek Issues Game Industry Trends game studies gamebook gamedev Games Designer Workshop games workshop Gamestudies Gamification Gamma World Gamsutra Gary Gygax GenCon generator geolokalizacja GF Nowości Git Games Gnome Steve gnomy Gold Piece Publications Gonzalo Frasca Goodman Games GRAmel grand theft auto granie online greame davis Green Ronin Publishing greg christopher Groteka groza gry autorskie gry bezkostkowe gry bitewne gry darmowe gry dla dzieci gry edukacyjne gry fabularne gry fabularne na żywo gry historyczne gry karciane gry miejskie gry mobilne gry niezależne gry paragrafowe gry planszowe gry przeglądarkowe gry przygodowe gry rzeczywistości rozszerzonej gry solo gry strategiczne gry wideo gry wojenne gry zręcznościowe grywalizacja GTA Gun Metal Games GURPS H.G. Wells handheldy handouty Happy Bishop Games Hasbro Hell on Earth: Reloaded Hellfrost Hero Press Hero System Heroes of the Feywild hipertekst historia historia gier fabularnych w Polsce historia role playing games Hobbit horror Howard Philips Lovecraft howard philips lovecraft. wieści hugo human contact humor Icons icv2 idiota zagra nica Immersive Cocoon Inc indeks Independent Games Festival indie Indie Cade Indie of the Year Indie RPG Awards Infinite Power RPG infografika informacje prasowe inicjatywy inne Inspiracje interaktywna fikcja Interface Zero International Journal of Roleplaying internet Into the Fray IOTY iPad iPhone Iron Crow Enterprises Irregular isa it J.U.L.I.A. Jacek Brzeziński Jacek Ciesielski Jacek Komuda James Wallis Jarosław Musiał Jason J. Patterson Jason Morningstar Jeff Grubb Jesper Juul John Four Johnn Four Judgment Day Justin Gerard k1000 k1000 słów na niedzielę karty KB RPG ken rolston kickstarter Kids Dungeon Adventures Kingdoms of Amalur: Reckoning Kithtakharos klanarchia Knights of Pen & Paper Kobold Quarterly Kobold Quarterly Issue komiks komputerowe gry fabularne konferencje konkurs konkursy konsole konspekty kontrolery do gier konwenty kości Krajowa Konferencja Wytwarzania Gier Komputerowych krasnoludy kreskówki Kryształy Czasu Kult labirynt Labirynt Śmierci LARP Legend LEGO legoland lem stanisław Leprechaun literatura loch locus london London Gaming Fest Lone Wolf Lord of the Rings ludologia lulu łapu capu magazyny Magia i Miecz Magic the Gathering Majesty: The Fantasy Kingdom Sim mapy Margaret Weis Productions Mars Marvel Heroic Marvel Heroic Roleplaying Game Mass Effect Max Payne 3 McFarlane mechawojownik MechWarrior meksyk Menhir Microlite 74 microsoft Microsoft Flight microsoft surface Międzynarodowy Dzień Mówienia jak Pirat mikser Minecraft mity mity sowizdrzalskie mmorpg modele mody modyfikacje mongoose publishing Monte Cook Monty Python Moongose Moongose Publishing Mouse Guard Munchkin muppet show musical Mutants and Masterminds muzyka Mystical Throne Entertainment Myth and Magic Nagroda im. Philipa K. Dicka nagrody narracja nauka nehrim Neuroglyph Game Neverwinter Nights norska Nowa Fantastyka nowości Nuclear Dawn Nuln Numenera Obcy oblivion Obsidian Portal obuchem miecza OGGIE OGO Publications OGRE Oko Yrrhedesa Olympian Breed omówienia Once Upon a Time OpeeRy Open Game Table oprogramowanie origin Origin Awards pac man paizo Palladium Books Pantheon paranoia pastafarianizm Pathfinder Role Playing Game patronat pax Pelgrane Press Peru PES PEŚM Philip K. Dick piątkowa piątka Pieśń Lodu i Ognia Pinnacle Entertainment Group piraci pisarze o RPG Pitaval RPG plagiaty Planescape Play by Mail podcast podsumowanie Pokażę Wam sztuczkę polecanki Polternatywy pomoce do gry popkultura port postapokalipsa Poza Czasem praktyka Precis Intermedia programy projektanci gier wideo o RPG projektory projektowanie gier promocje Protodimension Magazine protodimensions przypomnę to wam hurtowo ptbg ptolus publicystyka pulp puszka pandory Quentin QUERP r-type random wizards raport Raport Game Industry Trends Razem Read an RPG Book in Public Week recenzja recenzje Red Brick Reign of Steel relacja religia retro Risen Rite Publishing Rite Review RITS Rob Zombie robotica Rock of the Dead Rockstar rocznice Rogue Trader roguelike Rolemaster roleplaying tips RPG RPG Kickstarters RPG na świecie rpg review RPG Superstar RPGirl Zine Project RPGNow RPGWatch Runequest rynek RPG rzeczywistość alternatywna rzeczywistość alternatywna fundom rzeczywistość rozszerzona Saints Row salvatore Sandy Petersen Savage Worlds scenariusz scenariusze science fiction Secret Fire Games Secret Fire RPG sens żucia RPG sensacja i przygoda seriale sf fiction SF Signal ShadowCon Shadowrun Showdown Signal Fire Studios Sixtystone Press skirmish skyrim Snatcher SNT sobieski South Park Space 1889 Stalker star trek star wars Star Wars: The Old Republic Stargazer's World startup Steam steampunk Steampunk Musha Steve Jackson Games storytelling Storytelling Adventure System Stowarzyszenie Miłośników Gier Fabularnych Strefa Śmierci Strike to Stun Studio 2 Publishing studnia O Sundered Skies Super Mario Bros superhero Surfacescapes Sword and Sorcery Swords and Wizardry synapse system sztuka komiksu Świat Młodych świat mroku Światotworzenie Światowy Dzień Książki Światowy Dzień Mistrza Gry Techland technoir technologie teoria Tera Clapper Terminal Space terraria tetryki The Atlantean Trilogy The British Science Fiction Association Awards The Elder Scrolls The Escapist The Lord of the Rings The One Page Dungeon Contest The One Ring The Organization of Gamers and Roleplaying Enthusiasts The Realms of Atlantasia: The Game Master's Bible The Thousand Thrones Third Eye Games Tidbits TimCon Times Timthy Leary todd howard Tomasz Kołodziejczak Trail of Cthulhu Traveller Travellers Of The Wasteland Triple Ace Games Troll Lord Games Trollland TSR Tunnels and Trolls twitter Tydzień e-książki tydzień małych publikacji Tym Którzy Chcieliby Ale Już Nie Mogą Tym Którzy Pierwszy Raz Typowe Myśli Typowe UDK UK Games Expo Ultramodern4 Umläut: Game of Metal Unhallowed Metropolis unity Unreal Development Kit Untold Vampire the Masquarade varia VGA Victoria video Video Game Awards Virtual Table Top VR W.R.O.N.G. War of the Dead wargaming Warhammer 40000 Warhammer Fantasy Role Play Wasted Lands Wastedlands wasteland Watch Dogs web 2.0 West End Games White Dwarf white wolf wiedeń Wiedźmin Wii Wikileaks Winter Runes wired Wizard and Warriors Wizard of the Coast Wizards' World Wojna Światów Wolsung World of Darkness World of Warcraft wpis gościnny WWII: Hand of Steel wydawnictwo Portal wywiady X-plorers RPG XXX XXX lat RPG Zamek Drachenfels zapowiedzi zew cthulhu ZWEIHÄNDER


Tekst wisiał z mojej winy w mojej skrzynce pocztowej od 05.02. 2008. Tak więc z
małym (?) poślizgiem wrzucam go w końcu.
Styczeń jak zwykle upłynął pod znakiem zapowiedzi gier, które mają się ukazać i podsumowań poprzedniego roku. Czyli nihil novi- wydawnictwa szczycą się swoimi osiągnięciami, bądź tuszują swoje wpadki i poślizgi.

Jednak dopiero ostatnie dni miesiąca przyniosły coś konkretnego: wieść dotyczącą WFRP, która zelektryzowała większość fanów gier fabularnych na całym świecie- wydawnictwo, pozbywa się swych praw do gry !

Black Industries zamknęło linię wydawniczą swojego sztandarowego produktu - Warhammera Fantasy Role Play, a także wydanego niedawno Dark Heresy: Disciples of the Dark Gods. Podobny los spotkał grę planszową „Talisman”, której pierwsza (?) edycja była znana w Polsce pod nazwą „Magia i miecz”. Wydawnictwo postanowiło dokończyć pracę nad zaplanowanymi dodatki do ww. gier fabularnych i zająć się publikacją powieści.

Copernicus Corporation (wydawca polskiej edycji Warhammera) w żaden sposób nie ustosunkował się do owej wieści - co w przypadku polskich wydawców jest zupełnie normalne...

Los WFRP leży więc w rękach fanów - podobnie jak przed laty, kiedy Games Workshop nie wspierało już z takim entuzjazmem swojej gry. Miłośnicy Starego Świata zapewne poradzą sobie z tym zadaniem, że część darmowych, fanowskich dodatków będzie tłumaczona na język polski (z bardziej znanych inicjatyw mamy na razie częściowo przetłumaczoną wersję Bergsburga i pierwszego tomu Liber Fanatica.

Firma Wizard of the Coast rozpoczęła promocję 4 edycji Dungeons & Dragons serią artykułów omawiających poszczególne elementy gry, a także mówiące o procesie jej tworzenia: możemy więc przeczytać o:

Sporo wiadomości można dowiedzieć się z podcasta pt. „You May Already Be Playing 4 th Edition!” .

Opublikowano także FAQ, ofertę i cennik dla wydawców przymierzających się do wydawania niezależnych dodatków. OGL Designer's Kit będzie kosztować bagatela 5000 dolarów! ()

White Wolf wydał kolejny podręcznik do gry Scion, z podtytułem God. Scion to gra, w której wcielamy się w potomków Bogów i na starcie otrzymujemy naprawdę potężne postacie - dla zainteresowanych wersja demo w PDF.

Do Vampir: Requiem wydano kampanię Fall of the Camarilla , w której nasi bohaterowie będą mieli wpływ na losy największej wampirzej organizacji Camarilli.

Pinnacle Entertainment Group odpowiedzialne za mechanikę Savage Worlds opublikowało demo gry „Test Drive” w wersji 5.1, oraz ośmiostronicowe (sic!) rozszerzenie, które pozwala przenieść się nam w światy fantasy.

Atlas Games świętuje sukcesy gry karcianej Gloom, zaniedbując tym samym jedną z pierwszych gier narracyjnych- Ars Magica 5th ed. W styczniu pojawiła się tylko nowa errata, index czarów i przedmiotów.

Green Ronin zaserwował nam aż trzy wpisy dotyczące zapowiedzi dotyczących 2008 roku, z których najciekawsza część dotyczy „A Song of Ice and Fire RPG”, bazującej na popularnej serii autorstwa George R.R. Martin'a. ()

AEG wydało „Masters of War” - dodatek do trzeciej edycji Legendy Pięciu Kręgów opisujący klany Lwa, Jednorożca i Kraba. W sieci pojawiły się plany kolejnych suplementów, podczas gry wydanie polskiej edycja tego systemu zostało przesunięte.

Pelgrane Press Ltd na 14 lutego zapowiedziało wydanie kolejnej gry opartej na mechanice GUMSHOE. Tym razem jest to „Trail of Cthulhu”, gra grozy osadzona w latach trzydziestych ubiegłego wieku.

22 stycznia 2008 Odbył się czat z wydawnictwem Portal, z którego dowiedzieliśmy się o planach na nadchodzący rok - sporo (albo i jeszcze więcej) obietnic i żadnej konkretnej zapowiedzi kiedy ukaże się coś do Neuroshimy czy Monastyru. Nadal nie wiadomo kiedy doczekamy się zapowiadanego na wrzesień 2007 podręcznikA do Rzeczpospolitej Odrodzonej.

Wystartowała już 10 edycja konkursu Quentin , wyłaniającego najlepszy scenariusz do gry fabularnej. Konkurs trwa do 23 marca 2008.

Gry powróciły do Polskiego Radia. Tym razem wiadomości ze świata gier fabularnych, planszowych i karcianych można słuchać w Radiu BIS, w każdą środę po godz. 20.00.


Tekst poprawił i skorygował Miłosz Cybowski.
Ilustracja pochodzi z The Shepheardes Calender



Dni Wolnego Oprogramowania to wspaniała inicjatywa. Oczywiście nie na naszym poletku. Tak się składa że wybrałem się na tą jakże szczytną ideę- troszku pobłądziłem, bo myślałem że impreza odbywa się w innym liceum niż myślałem(zupełnie identycznie jak wielbiciele konwentów o dźwięcznie brzmiących nazwach jak: Jajkon, Chatkon czy inny Grojkon).
W końcu dotarłem. Okazało się że nie powitała mnie gorąca hostessa z chłodną kawą z dystrybutora, a Pani Portierowa z rezolutnym zapytaniem "kaj?", czyli w wolnym tłumaczeniu wolnego oprogramowania: "Gdzie tez zmierzasz przystojny mężczyzno?"
Okazało się że Dni Wolnego Oprogramowania są imprezą, na którą może każdy wejść wolno i za free i odbywają się w sali nr. 6
Mój dziarski krok skończył się już nieco wcześniej przed drzwiami kiedy przez okna ujrzałem telebimy w sali i siedzące tam istoty.
Jakoś odechciało mi się siedzieć na typowo konwentowej prelekcji, na której Ojciec Prowadzący doczytuje z laptopa, prezentując genialne wszystkomające linuxy (prócz gier) na wielkim telebimie.
A i dygresja w dygresyjce: Bielsko- Biała było całe w plakatach z informacjami o I Dniach Wolnego Oprogramowania (plakatów naliczyłem sztuk 1 w budynku, w którym odbywała się cudaczna impreza- jak widać na zdjęciu powyżej).

A tu jeszcze napis nad sławetną salą nr.6 w której jak podejrzewam osoby spędziły dwa wolne dni wolnego oprogramowania.
PS. I wcale nie liczyłem na hostessę i darmowe płytki z Ubuntu. Ta imprezy dała mi po prostu do myślenia - zorganizuje po mojej wypłacie wraz z moim nadchodzącym pogrzebem, Dni Ultraszybkiego Oprogramowania.


Określenia, które przylgnęły do RPG od początku zawodzą moje oczekiwania, krótko mówiąc są niedokładne i niekiedy wręcz mają odmienne znaczenia.
Wpis w sumie jest luźnym przemyśleniem i nie ma na celu nakłanianie kogoś do stosowania zmian w ukutych już na dobre terminach. Zwracam tylko uwagę na błędy i wypaczenia w nazewnictwie istniejącym od lat.

Od początku. Weźmy takie gry fabularne, czyli RPG po swojsku, a raczej angielsku. Jedynym określeniem z jakim się spotkałem jest zabawa narracyjna autorstwa Chrisa Kubasika z cyklu Interaktywne narzędzia. Podpiąć pod to można gry fabularne, indie, gry narracyjne, dramy i inne. Pojęcie gra jak wiadomo kojarzy się z grą sensu rozrywki towarzyskiej, zabawy a nie gry aktorskiej.
W grach są wygrani i przegrani, a RPG jako rozrywka ma nam zapewnić fajnie spędzony czas, nie zmuszać nas do rywalizacji wewnątrz grupy (pomijam tu gry, które właśnie mają to na celu- jak np. Mafia). Choć I.T.O. - Improwizowane Tworzenie Opowieści, też mogłoby być całkiem niezłe.
Kolejny przeforsowany od lat termin to Bohater Główny- jeśli jest stosowany w odniesieniu do literatury wszystko jest w porządku, ale najczęściej jest on opacznie rozumiany i pojawia się nam na sesjach 6 Bohaterów Głównych(cóż za kuriozum!), ratujących świat (Raistlin, Sturm, Tanis, pokurcz- złodziej etc...)- wszyscy są Bohaterami Krynnu. Przecież istnieje cała rzesza zabaw narracyjnych, w których odgrywane przez nas postacie nie są bohaterami świata, a wręcz przeciwnie gra się przeciętnymi, szarymi obywatelami świata (CP2020, czy WFRP), które pretendują dopiero do stania się herosami. Postać główna znacznie lepiej pasowałoby miast Bohaterów Głównych.
Dalej idźmy- Mistrz Gry, podobnie jak w przypadku gry Mistrz stoi powyżej graczy i to on decyduje praktycznie o wszystkim: o losach fabuły, zabawie, graczach i wszystkim co tylko wokół.
Chris Kubasik proponował określenie Piąta Rola, zamiast MG- określenie pochodzące z opery, które jest jakoś mało znane w Polsce, osobiście uważam że najlepszym określeniem dla tej postaci byłby Bohater Niezależny, bohater bowiem to jedna z najistotniejszych osób w współtworzonej opowieści, a niezależny gdyż w jego rękach nie spoczywa wszystko co dzieje się w trakcie zabawy. Obrót o 180 stopni prawda?
Kim byliby w takim razie Bohaterowie Niezależni, czyli eNPCe jakich znamy z gier fabularnych???
Postaciami Drugoplanowymi, bądź Pobocznymi. Wszystkimi tymi postaciami, którzy występują w przygodzie, lecz nie mają większego wpływu na współtworzoną opowieść.
Tyle mojego gaworzenia na temat nazewnictwa, które przyległo do gier fabularnych. Podkreślam- nie zmuszam do stosowania tych pojęć, a wręcz przeciwnie, kiedy widzę grę która co rusz forsuje nowe określenia (Narrator, Starosta Gry, Biesiada, motoryka etc) to nie dobrze mi się robi i zachęcam do pozostania przy tych, które już znamy i zalęgły się na dobre.
Sam swego czasu pisząc DUPS-a, chciałem powyższe określenia wrzucić do mechaniki, praktyka jak wiadomo nijak się ma do teorii i na sesji (a nie zabawie narracyjnej) gadki wyglądałyby mniej więcej w tym stylu:
Misiu Gry to iloma kostkami mam turlnąć zeby przekonać tego NPCa do tego cobym nie musiał wywalać do niego magazynka z moim dopalaczem z Krwi i Siły Woli?

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget