kwietnia 2007
30-dniowe Wyzwanie WFRP aktualności alantar archiwum Blog czasopisma DDGF Dungeons and Dragons Dzikie Pola Encore english Felieton Fighting Fantasy Free RPG Day fundom gadżetomania galeria Galmadrin gamasutra game chef game day game design Game Developers Conference Game Geek Issues Game Industry Trends game studies gamebook gamedev Games Designer Workshop games workshop Gamestudies Gamification Gamma World Gamsutra Gary Gygax GenCon generator geolokalizacja GF Nowości Git Games Gnome Steve gnomy Gold Piece Publications Gonzalo Frasca Goodman Games GRAmel grand theft auto granie online greame davis Green Ronin Publishing greg christopher Groteka groza gry autorskie gry bezkostkowe gry bitewne gry darmowe gry dla dzieci gry edukacyjne gry fabularne gry fabularne na żywo gry historyczne gry karciane gry miejskie gry mobilne gry niezależne gry paragrafowe gry planszowe gry przeglądarkowe gry przygodowe gry rzeczywistości rozszerzonej gry solo gry strategiczne gry wideo gry wojenne gry zręcznościowe grywalizacja GTA Gun Metal Games GURPS H.G. Wells handheldy handouty Happy Bishop Games Hasbro Hell on Earth: Reloaded Hellfrost Hero Press Hero System Heroes of the Feywild hipertekst historia historia gier fabularnych w Polsce historia role playing games Hobbit horror Howard Philips Lovecraft howard philips lovecraft. wieści hugo human contact humor Icons icv2 idiota zagra nica Immersive Cocoon Inc indeks Independent Games Festival indie Indie Cade Indie of the Year Indie RPG Awards Infinite Power RPG infografika informacje prasowe inicjatywy inne Inspiracje interaktywna fikcja Interface Zero International Journal of Roleplaying internet Into the Fray IOTY iPad iPhone Iron Crow Enterprises Irregular isa it J.U.L.I.A. Jacek Brzeziński Jacek Ciesielski Jacek Komuda James Wallis Jarosław Musiał Jason J. Patterson Jason Morningstar Jeff Grubb Jesper Juul John Four Johnn Four Judgment Day Justin Gerard k1000 k1000 słów na niedzielę karty KB RPG ken rolston kickstarter Kids Dungeon Adventures Kingdoms of Amalur: Reckoning Kithtakharos klanarchia Knights of Pen & Paper Kobold Quarterly Kobold Quarterly Issue komiks komputerowe gry fabularne konferencje konkurs konkursy konsole konspekty kontrolery do gier konwenty kości Krajowa Konferencja Wytwarzania Gier Komputerowych krasnoludy kreskówki Kryształy Czasu Kult labirynt Labirynt Śmierci LARP Legend LEGO legoland lem stanisław Leprechaun literatura loch locus london London Gaming Fest Lone Wolf Lord of the Rings ludologia lulu łapu capu magazyny Magia i Miecz Magic the Gathering Majesty: The Fantasy Kingdom Sim mapy Margaret Weis Productions Mars Marvel Heroic Marvel Heroic Roleplaying Game Mass Effect Max Payne 3 McFarlane mechawojownik MechWarrior meksyk Menhir Microlite 74 microsoft Microsoft Flight microsoft surface Międzynarodowy Dzień Mówienia jak Pirat mikser Minecraft mity mity sowizdrzalskie mmorpg modele mody modyfikacje mongoose publishing Monte Cook Monty Python Moongose Moongose Publishing Mouse Guard Munchkin muppet show musical Mutants and Masterminds muzyka Mystical Throne Entertainment Myth and Magic Nagroda im. Philipa K. Dicka nagrody narracja nauka nehrim Neuroglyph Game Neverwinter Nights norska Nowa Fantastyka nowości Nuclear Dawn Nuln Numenera Obcy oblivion Obsidian Portal obuchem miecza OGGIE OGO Publications OGRE Oko Yrrhedesa Olympian Breed omówienia Once Upon a Time OpeeRy Open Game Table oprogramowanie origin Origin Awards pac man paizo Palladium Books Pantheon paranoia pastafarianizm Pathfinder Role Playing Game patronat pax Pelgrane Press Peru PES PEŚM Philip K. Dick piątkowa piątka Pieśń Lodu i Ognia Pinnacle Entertainment Group piraci pisarze o RPG Pitaval RPG plagiaty Planescape Play by Mail podcast podsumowanie Pokażę Wam sztuczkę polecanki Polternatywy pomoce do gry popkultura port postapokalipsa Poza Czasem praktyka Precis Intermedia programy projektanci gier wideo o RPG projektory projektowanie gier promocje Protodimension Magazine protodimensions przypomnę to wam hurtowo ptbg ptolus publicystyka pulp puszka pandory Quentin QUERP r-type random wizards raport Raport Game Industry Trends Razem Read an RPG Book in Public Week recenzja recenzje Red Brick Reign of Steel relacja religia retro Risen Rite Publishing Rite Review RITS Rob Zombie robotica Rock of the Dead Rockstar rocznice Rogue Trader roguelike Rolemaster roleplaying tips RPG RPG Kickstarters RPG na świecie rpg review RPG Superstar RPGirl Zine Project RPGNow RPGWatch Runequest rynek RPG rzeczywistość alternatywna rzeczywistość alternatywna fundom rzeczywistość rozszerzona Saints Row salvatore Sandy Petersen Savage Worlds scenariusz scenariusze science fiction Secret Fire Games Secret Fire RPG sens żucia RPG sensacja i przygoda seriale sf fiction SF Signal ShadowCon Shadowrun Showdown Signal Fire Studios Sixtystone Press skirmish skyrim Snatcher SNT sobieski South Park Space 1889 Stalker star trek star wars Star Wars: The Old Republic Stargazer's World startup Steam steampunk Steampunk Musha Steve Jackson Games storytelling Storytelling Adventure System Stowarzyszenie Miłośników Gier Fabularnych Strefa Śmierci Strike to Stun Studio 2 Publishing studnia O Sundered Skies Super Mario Bros superhero Surfacescapes Sword and Sorcery Swords and Wizardry synapse system sztuka komiksu Świat Młodych świat mroku Światotworzenie Światowy Dzień Książki Światowy Dzień Mistrza Gry Techland technoir technologie teoria Tera Clapper Terminal Space terraria tetryki The Atlantean Trilogy The British Science Fiction Association Awards The Elder Scrolls The Escapist The Lord of the Rings The One Page Dungeon Contest The One Ring The Organization of Gamers and Roleplaying Enthusiasts The Realms of Atlantasia: The Game Master's Bible The Thousand Thrones Third Eye Games Tidbits TimCon Times Timthy Leary todd howard Tomasz Kołodziejczak Trail of Cthulhu Traveller Travellers Of The Wasteland Triple Ace Games Troll Lord Games Trollland TSR Tunnels and Trolls twitter Tydzień e-książki tydzień małych publikacji Tym Którzy Chcieliby Ale Już Nie Mogą Tym Którzy Pierwszy Raz Typowe Myśli Typowe UDK UK Games Expo Ultramodern4 Umläut: Game of Metal Unhallowed Metropolis unity Unreal Development Kit Untold Vampire the Masquarade varia VGA Victoria video Video Game Awards Virtual Table Top VR W.R.O.N.G. War of the Dead wargaming Warhammer 40000 Warhammer Fantasy Role Play Wasted Lands Wastedlands wasteland Watch Dogs web 2.0 West End Games White Dwarf white wolf wiedeń Wiedźmin Wii Wikileaks Winter Runes wired Wizard and Warriors Wizard of the Coast Wizards' World Wojna Światów Wolsung World of Darkness World of Warcraft wpis gościnny WWII: Hand of Steel wydawnictwo Portal wywiady X-plorers RPG XXX XXX lat RPG Zamek Drachenfels zapowiedzi zew cthulhu ZWEIHÄNDER




Pośród wielu legend o smokach, istnieje jedna zapomniana traktująca o szczególnych smokach - smokach zmiennokształtnych. Smoki te zwane też królewskimi potrafiły dowolnie zmieniać swe rozmiary i kształty. Jednym z takich smoków był smoczy praojciec Kalgalanos Czarny. Smoki te powstały z woli Bogini Matki Ziemi Rhyi, a było to tak, że Zły Bóg Mordu Khain pewnego czasu poprosił Taala o zejście z panteonu na ziemię - ponoć Khain pragnął przeprosić i zadośćuczynić młodemu Taal 'owi za swe występki. Taal nieufnie podszedł do tej propozycji jednak stawił się w umówionym miejscu. Z ukrycia boskiemu spotkaniu przyglądał się praprzodek Kalgalanosa -Raleodraccir. Gdy smok ujrzał sztylet ociekający jadem za plecami Pana Mordu Khain'a rozpędził się i uderzył całym impetem swego ogromnego cielska w Boga. Cios spowodował, że Khain zachwiał się, a Taal dostrzegł zatrute ostrze. Swym Bożym Słowem Khain spetryfikował Raleodracir' a, zaś Taal w tym czasie zdążył zbiec do swej domeny… Smok ponoć przed śmiercią wypowiedział słowa: >Jeszcze nigdy tak Potężny nie zawdzięczał tyle tak marnemu”. Wszyscy potomkowie z linii Raleodracir'a zostali pobłogosławieni przez Boginie - Matkę olbrzymią mocą, tak potężną, iż sami Dawni Slannowie obdarzali ich olbrzymim szacunkiem. Khain jednak nie przebaczył znienawidzonym gadom - przez wieki szykował zemstę - połączył swe siły wraz z Innymi niekiedy zapomnianymi już Bóstwami. W czasie, gdy międzywymiarowe przejścia wybuchły, większość smoków wyginęła. Te zaś, które pozostały zabijali ludzie i krasnoludy dla sławy i bogactwa. Tak też przez wieki wyginęły prawie wszystkie smoki, a w samym Starym Świecie pozostało już tylko kilku przedstawicieli tej starożytnej rasy gadów. Zmierzch smoków jest powolny, lecz nieubłagany dzięki klątwie Khaina, która stała się niczym nemessis dla smoczej populacji.
Zaprawdę powiadam Wam gadzi pomiocie
Nadejdzie dzień waszej zagłady
A od dnia dzisiejszego inne rasy
Będą Was zabijać jak zwierzynę łowną
Będziecie Źli i Znienawidzeni
A gdy L'Unn-Borrned syn szalonej smoczycy i strasznego smoka
Zostanie zagarnięty - skończy się to tragedią !!!
Tragedią,w której nie będzie ni wygranej, ni stratnej strony.
Tak się zaiste
fragment Draconnemessis

No cóż, poślizgi są wliczone w koszta zwłaszcza, jeśli nie ma z tego pieniędzy i robi się coś za free. Początkiem kwietnia obiecałem, że wrzucę mini- kampanię o smokach. I w sumie mógłbym zrobić i to teraz jednak jakość całej publikacji nie spełniałaby moich oczekiwań, a napewno czytelników. Dodatkowo Drozdal zgłosił chęć złożenia tego w PDF, a nie można się przecież współtwórcy Burning Wheel, przedstawić historyjki "Za górami, za lasami żył smok ze skarbami" - wszak B.W. do czegoś zobowiązuje- …heh). Skoro plik wisi od początków tego tysiąclecia, na moim dysku nic takiego nie stanie się jeśli ukaże się później, ładniej i lepiej.

Szansa na wydanie tego opracowania drukiem zmalała do krytycznego pecha czyli 4%- musiałbym opublikować to własnym sumptem i najprawdopodobniej sporo do interesu dopłacić, przyglądając się wcześniejszym produkcjom typu „Władca zimy” sensu to nie ma największego…
Na dzień dzisiejszy wymyśliłem, aby to opracowanie podzielić na dwie części, które powinny ukazać się w bliżej nieokreślonych odstępach. Pozwoli to na dokładniejsze przejrzenie wszystkiego jeszcze raz i spokojną niestresującą pracę, a co najważniejsze dobre opracowanie wszystkiego.
Pierwsza z nich zawierałaby mini- wprowadzenia dla czterech niskopoziomowych postaci i ich opisy, zawiązanie całej akcji dotyczącej jaja- nienarodzonego smoka L’Unn Borneda, czyli scenariusz Tam i z powrotem, wreszcie opracowanie znanego drakonologa z Middenheim – Bleistiffta pt. Smoki w Starym Świecie i wszystkie inne pomoce niezbędne do gry.
Pozostałe przygody miedzy innymi Zamach, Powrót Króla etc. znalazłyby się w drugim PDF-ie, a obydwa liczyłyby po kilkadziesiąt stron.
Gwoli wyjaśnienia, mimo iż dotychczas posługiwałem się słowami "opracowanie o smokach" cała historia opowiada o spetryfikowanym smoczym jaju . Wszyscy miłośnicy WFRP wiedzą doskonale, że smoki w Starym Świecie nie istnieją, a w najlepszym razie śpią na swoich leżach. Czymże jednak byłaby smocza historia, gdyby choć jeden smok w niej się nie pojawił...

Streszczenie przygody.
Do świeżo co zapoznanej grupy podchodzi nieznajoma piękna kobieta (Hilda) całuje jedego z BG, a z ukrycia obserwuje wszystko Walter. Nieco później odnajduje on grupę grozi jej, ostrzega, wypytuje o jakąś mapę... Jeszcze później pojawia się kolejna postać - tym razem jest to upiór żądający oddania jemu Smoczego Jaja...Rankiem pojawia się po raz drugi Hilda prosząc grupę o pomoc- "ktoś" przewrócił do góry nogami jej mieszkanie nic nie zabierając prosi, więc grupę o ochronę podczas podróży do Środkowych Gór i z powrotem. Propozycja jest na tyle intratna,że grupa (jak to bywa) pewno podejmie się zadania. Podróż wiedzie przez rozległe wrzosowiska, potem mroczną puszczę - ogólnie jest bezpieczna, gdy BG dotrą na miejsce, w jakiś czas potem pojawia się wedle skrytych przewidywań Hildy, Walter. Grożąc im "Kaczą Stopą" każe wydobyć Jajo, którego już tu nie ma. Nie mogąc tego pojąć, ogarnięty "gorączką smoczego jaja" na wpół obłąkany zacznie przeszukiwać grotę... Podczas podróży powrotnej fakty zaczną składać się w całość - niedawno ktoś bardzo podobny do Hildy (w rzeczywistości ona sama) podróżował tędy i wydobył jajo z groty. Po powrocie do Middenheim, Hilda nagle zmieni zdanie i będzie chciała opuścić Miasto Białego Wilka. Kulminacyjna scena przygody wydarzy się w świątyni Ulryka gdzie elfi upiór będzie chciał odebrać Hildzie pakunek z jajem, ona wrzuci go w Święty Wieczny Płomień Ulrykai tak rzekomo skończy się legenda o jaju Nienarodzonego Smoka. Potem Hilda opowie jak weszła w posiadanie jaja - nie powie jednak, że w ogień wrzuciła torbę z kamieniem, a nie jajem! Tak kończy się "Tam i z powrotem", a gracze dowiedzą się całej prawdy dopiero na koniec drugiej części Dziedzictwa Orfanfii pt. "Zamach".
Przygoda.
"Tam i z powrotem" nie jest samodzielną przygodą, większość wątków pozostanie zagadką, a ich rozwiązanie znajdzie miejsce dopiero w kolejnych. Pod koniec tej opowieści gracze będą przekonani, że jaja L'Unn-Borrned nie ma, mimo to pozostaną w Middenheim, mając nadzieję ną całkiem ciekawą pracę. Następna część zwie się "Zamach", w którym wprowadzone zostaną nowe wątki fabuły.


Prace nie tyle przystopowały, co mówiąc krótko przeliczyłem się i trzeba wszystko zrobić wolniej i dokładniej. Zbyt wcześnie poinformowałem o publikacji smoków, a pracy jest jeszcze wiele.
Ilustracje, które pozbierałem z sieci albo nie zostały autoryzowane przez ich twórców, albo po drugim przesiewie okazały się być delikatnie mówiąc nie najlepsze, więc pozostało ich zbyt mało by zilustrować całość tekstu w przyzwoity sposób.

Tak też na dzień dzisiejszy pierwsza część poszła do wstępnej korekty. Nie będę owijał w bawełnę – mimo, iż tą mini- kampanię prowadziłem dla kilku grup, sam tekst wymaga ogólnych poprawek stylistycznych, a zapewne i merytorycznych, a jak już wcześniej napomknąłem powstał dawno temu, kiedy jeszcze nie było mowy o drugiej edycji WFRP. Dodatkowo opracowanie to miało powstać do mojej autorskiej mechaniki osadzonej w realiach Starego Świata, dzięki temu w tekście nie ma żadnych wzmianek o żadnych testach, czy statystykach występujących w mechanice WFRP 1 ed. a tym bardziej 2 ed.
Podsumowując konieczna jest pomoc osób chętnych do współpracy, dysponujących nadmiarem wolnego czasu i chcącym go spożytkować w nonprofilowym projekcie...
Mile więc byłyby widziane osoby:
-dobrze zaznajomione z mechaniką WFRP, gotowe do opracowania statystyk, testów i pozostałych aspektów mechanicznych występujących w przygodzie, zgodnych z mechaniką WFRP.
-chcące zilustrować ową kampanię, bądź dysponujących własnymi grafikami nawiązującymi do tematu przewodniego, czyli smoków…( talent Jarosława Musiała lub jeszcze lepiej Paula Bonnera mile widziany -heh...)
-osoby skłonne przeczytać i ew. skorygować wszystko i wychwycić błędy: merytoryczne, stylistyczne czy wreszcie ortograficzne i interpunkcyjne.

Na dzień dzisiejszy nawet jeszcze nie zdecydowałem, jaką nazwę przybierze całość. Rozpatruję
z niemiecka Geburstnicht, czyli Nienarodzony, z elficka L’Unn Borned, bądź swojskie Dziedzictwo Orfanfii, kojarzące się najbardziej z dziewictwem i dziwactwem, co z kolei nie przystoi upiorzycy -Smoczej Powierniczce...

Tak czy owak rok 2007 dla WFRP w Polsce zapowiada się obficie: Copernicus stale coś tłumaczy i wydaje, Borys vel Halfing zapowiadał już dosyć dawno autorskie opracowanie szczegółowo opisujące Kislev, (coś koło 200 stron tekstu bez ilustracji!). W sieci co rusz pojawiają się wpisy na blogach dotyczących WFRP (np. tu i tu), na najlepszym merytorycznie polskim eRPGowym portalu rozstrzygnięto burzliwy konkurs do WFRP, gdzie indziej powstaje mnóstwo krótkich, luźnych przygód i innych opracowań. Ja sam w zanadrzu mam jeszcze jeden zbiór scenariuszy tym razem mrocznych i typowych dla Starego Świata, pełnych tajemnic i spiskowych teorii w Starym Świecie, czyli to co szczurołapy lubią najbardziej: brud, smród, ubóstwo, kultyści, zakony i inne zabobony. Ale nie ma o czym gdybać skoro małowiele zrobiłem na dzień dzisiejszy w sprawie smoków, a my tu mówimy już o kodach Sigmara.

W związku z tym, że prace nad smokami zajmują mi praktycznie cały wolny czas, planowane teksty na temat cRPG-ów na pewno nie ukażą się w kwietniu, zajmę się nimi po wydaniu dopiero pierwszej części PDF-u o smokach. List wtóry Borejki do Nowego Świata o zbytkach na dworze szlacheckim jest już prawie gotowy i początkiem maja wrzucę go na bloga, a zapewne prześlę go i kasztelanowi krakowskiemu Michałowi Mochockiemu, dzięki czemu znajdzie się na oficjalnej paginie Dzikich Pól (gdzie znalazł się już mój pierwszy list).
Ilustracje wewnątrz tekstu są autorstwa Taein


Powiem szczerze, że długo byłem sceptycznie nastawiony do popularności Dzikich Pól( i tych pierwszoedycyjnych i tych wtórych). Jednak widzę, że coś w tej materii się dzieje, niewiele bo niewiele, ale dzieje. Tedy ku uciesze szlachty zgodnie z zapowiedzią rozpoczynam PDF-owe publikacje krótkich artykułów w formie listów siedemnastowiecznego szlachcica omawiających jeden konkretny temat. W zamiarze chcę skrobnąć choć jeden artykuł w miesiącu, co chyba niczym trudnym nie powinno być, przy takim ogromie materiałów, jakie są dostępne w bibliotekach i internecie. Da zdrowie i horyłka, będzie ich więcej.
Reaktywować Kwarty nie ma komu, bo i pisać też, a taka fiszka raz na jakiś czas choć odświeży i wspomnie co poniektórym o Dzikich Polach.
Czym więc z zamiaru mają być moje Listy ?
Jak już pisałem zwykłym listem od szlachcica do szlachcica omawiającym jedno konkretne zagadnienie. Stylizowanym, acz nie nazbyt tak, by każdy pożytek z tego dokumentu miał, nie musiał zaś brnąć przez wszelkie słowniki łaciny i staropolszczyzny. A może i wykorzysta kto informacje zawarte do innych systemów (np. 7th Sea, WFRP)? Kto wie...
Aspektów mechanicznych tam znajdziecie znacznie mniej, bo nie przystoi by w szlacheckim liście znalazły się skróty i inne RPG-owe zawiłości.
Artykuł spreparowany w formie PDF, zawsze może posłużyć Starostom Gry jako pomoc do gry, którą może wręczyć graczom w dowolnym momencie biesiady.

A rzecz inna, że łeb mój ustawicznym chlaniem jest skołotan niczym to koło młyńskie toteż może kto i zechciałby mnie wspomóc traktatami? Nie idzie tu rzecz o wielkie elaboraty, a o krótkie (max do kilku stron A4 znormalizowanego tekstu) artykuły o tematyce jakiej nadmieniłem powyżej...A ja już postaram się to w zgrabne PDF-y spreparować...

Pierwszy list omawia wojska Stefana Batorego walczące podczas trzech kampanii moskiewskiej- są tam informacje na temat płac, uzbrojenia, dowodzących poszczególnymi jednostkami, a także pokrótce omówiono reformy Stefana Batorego w dziedzinie wojskowości. Myślę, że w powiązaniu z opracowaniem omawiającym walki oddziałami w DP może przydać się i Starostom Gry i Panom Graczom.
Plik (ok.600kb) można pobrać stąd, bądź na oficjalnej paginie Dzikich Pól w Skarbczyku.
PS.1 Kolejny List omawiający majętności, kosztowności, wartościowe precjoza i inne wszelakie zbytki znajdujące się na dworze szlacheckim niebawem.
PS.2 Gwoli wyjaśnienia: na Rapidshare wcale się nie rejestrujemy i nie musimy wykupywać konta Premium do ściągania plików. Wystarczy zaznaczyć FREE, odczekać chwilę iza chwilę udostępniony zostanie nam plik. Przepisujemy kod, który wyświetli się na obrazku i plik się ściąga.

MKRdezign

{facebook#gitgames} {twitter#gitgames} {google-plus#GitgamesBlogspotRPG}

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget